Onverwacht ineens de laatste week voor de paasvakantie...

Maandag ging het 2de leerjaar redelijk zelfstandig aan de slag in hun werkschrift 'Katapult'. Juf Katia en ik gingen bij iedereen langs om ofwel te verbeteren ofwel om te helpen bij de oefeningen die ze niet goed begrepen. Nog voor de speeltijd kwam de directrice langs in de klas: nieuwe maatregelen. Vanaf nu mochten de kinderen alleen nog maar in de blauwe zone spelen tijdens de speeltijd, en zouden ze hun boterhammen in de klas opeten in plaats van in de refter. Wat ze vooral spijtig vonden, was dat ze geen spelletjes meer mochten meenemen naar de speelplaats ( geen bal of springtouw, ...).
In de namiddag ging ik aan de slag met het eerste leerjaar. Om te beginnen liet ik hen een naamkaartje maken, zo kan ik hen toch het gemakkelijkste leren kennen en hen aanspreken als ze het woord vragen. Voor de rest van de les (herhaling voedingsdriehoek en fruit) ging ik aan de slag met de tips van juf Katia en merkte ik dat het veel beter ging dan vorige week.
Dinsdag begonnen de kleuters de dag met het juist leggen van de prenten van ei tot kuiken. Eerst moest de kip een ei leggen voor ze kan gaan broeden. Op de vraag hoe lang de kip op haar ei moest blijven zitten kwamen verschillende antwoorden '2 uur? 3 dagen! 1 week dan? ...' 21 dagen is wel écht heel lang was hun conclusie. We maakten ook nog een kuikentje. Stokjes schilderen, poten en snavels uitknippen, eigen handen overtekenen, ... wat waren ze trots toen ze hun kuiken afgemaakt hadden!


Woensdag leerden de kleuters een nieuw liedje 'gele stippen op een ei, met een mooie strik erbij, ik heb een ei voor jou en en ei voor mij, welke kleur kies jij?' waarna ze dan iemand aanwezen die een nieuwe kleur koos en we opnieuw het liedje zongen. Daarna kreeg iedere kleuter een kaartje. Daarop stond een kleur en een aantal. bijvoorbeeld ' geel en vijf'. Dan moest de kleuter 5 gele stippen leggen in een ei, terwijl een andere dat naast hem/haar deed met zijn kaartje. Waar waren er de meeste? Hoe kunnen we evenveel maken? Ook besliste de veiligheidsraad woensdag dat de lagere scholen dichtgaan vanaf volgende week maandag, maar dat de kleuterscholen openblijven.
Donderdag mochten de kleuters schaken! Ze gebruikten enkel pionnen maar toch vond ik het prachtig om te zien hoe ze allemaal hard aan het nadenken waren over welke pion ze gingen verzetten. Ook las ik het verhaal 'le secret de la petite souris' voor. Toen ik aan het einde van de dag met de kleuters buitenstond omdat de ouders hen kwamen ophalen, sprak een ouders mij aan 'de scholen gaan vanaf volgende week dicht'. Ik zei ja inderdaad, maar de kleuterscholen blijven nog open, niet wetend dat er ondertussen beslist was dat de kleuterscholen in Franstalig onderwijs ook sluiten vanaf volgende week. Het kwam niet geheel als een verrassing maar ik had me de laatste week voor de vakantie toch anders voorgesteld. Er stonden immers nog leuke dingen op de planning voor volgende week!

Vrijdag was het dan effectief de laatste dag voor de vakantie voor de kleuters. We gingen eerst naar de psychomotoriek waar ze zich volop konden uitleven op de robotplaneet en nieuwe spelletjes mochten uittesten. 'Sur, contre, devant, derrière, ...' stonden centraal. Na de speeltijd maakten de kleuters nog het laatste van hun kuikentje af, en speelden ze met matrixen in thema Pasen, maakten ze tangrammen in een ei-vorm, eitjes volgens een voorbeeld en speelden ze een lotto. Tijdens de middag hadden ze toch wel vergeten om het raam dicht te doen en waren de klokken niet enkel buiten op het gras bij onze klas geweest, maar waren ze zelfs tot in onze klas gekomen! Nadat alles verdeeld was bleef er nog een beetje tijd over om met de fietsjes buiten te gaan rijden, aangezien het onze beurt was. We zongen ook nog alle liedjes die ze al geleerd hadden dit jaar en sloten zo de laatste dag voor de paasvakantie gezellig af.
Ik zal volgende week wel naar mijn stageschool gaan om de kinderen op te vangen die thuis niet terecht te kunnen.



Reactie plaatsen
Reacties
Dag juf Marie-Astrid
Wat heerlijk om jouw avonturen in de immersieschool te volgen! Ik geniet mee van jou leerrijke ervaringen!