De eerste keer les geven in het eerste leerjaar en de start van een nieuw thema in de kleuterklas

Op maandag reden we met de fiets naar school. Lu van mijn gastgezin zit in het 5de leerjaar en dan krijgen ze fietslessen op school om zo één van de komende weken haar fietsbrevet te behalen. Ook al wonen we niet zo ver van mijn stageschool (1.7 km), het was toch een rit van een kwartier aangezien het alleen maar bergop was. Uiteraard ging de terugrit een pak sneller aan het einde van de dag! Toen ik op school aankwam was juf Katia er nog niet. Ze had autopech en was daardoor wat later. Hier maakte ik gebruik van om de kinderen van het 2de leerjaar wat beter te leren kennen door hen over hun weekend te laten vertellen,... In de namiddag gaf ik voor de allereerste keer les in de lagere school, aan het eerste leerjaar immersie. Wat een uitdaging! Ik verdiepte het thema groenten en fruit waar ik vorige week ateliers aan hen over gegeven had (zie vorige blog). We bekeken samen de voedingsdriehoek en daarna mochten ze zelf aan de slag. Ze knipten de prentjes uit en moesten deze op de juiste plaats in de voedingsdriehoek leggen en achteraf overliepen we dit samen alvorens ze deze opplakten. Eerlijk gezegd vond ik het heel moeilijk om deze les te geven. Ik ken de 25 kinderen voorlopig nog niet bij naam aangezien ik hen 'maar' 2 uur per week zie. Het was een drukke namiddag geweest. Juf Katia heeft me achteraf wel tips gegeven waar ik volgende week mee aan de slag kan om de kalmte in het eerste leerjaar te bewaren.
Dinsdag zijn we gestart met een nieuw thema: de kip en het ei. Ik nam mijn piano erbij en zong 'boer wat zeg je van mijn kippen...' Daarna keken we samen welke dieren wél eieren leggen en welke dieren niet, welk ei bij welk dier hoort, ... Na de speeltijd versierden de kleuters hun kuiken voor aan de deur. In de namiddag namen de witte kippen het tegen de bruine kippen op tijdens verschillende spelletjes met eieren (gooien met een ei, een ei verder blazen, een ei in een potje op hoofd) Gelukkig waren het geen échte eieren!


Woensdag leerden de kleuters meer over de kip. Wat eet de kip? Wat is zijn pootafdruk? De haan, het kuiken, de kip, het ei, ... en gingen ze zelf aan de slag met het juist plakken van de woordjes volgens een voorbeeld. Na de speeltijd beschilderde de helft van de groep twee eieren. De andere helft was al bij madame Annick waar ook wij om 11u10 naartoe gingen. Per 2 kregen de kleuters een dobbelsteen waar figuurtjes, voorwerpen, dieren,... op stonden. Het was de bedoeling dat ze eerst de dobbelsteen goed bekeken vooraleer ze ermee aan de slag gingen. Dan mochten ze de dobbelsteen gooien en moesten ze goed nadenken welke afbeelding er nu aan de onderkant van de dobbelsteen lag.
Op donderdag las madame Annick de parabel van du blé qui pousse tout seul. Nadien gingen de kleuters naar toilet, aten ze hun tussendoortje en legden ze 'hun werk' klaar om ermee aan de slag te kunnen gaan na de speeltijd. Vorige week hadden ze alle lijnen met kleuren overtrokken en vandaag legden ze deze op een blad. De opdracht was om ze én per kleur te leggen én de vormen die overeen moesten komen. Na wat zoeken had uiteindelijk iedereen het gevonden en werd het principe van een matrix ontrafeld. De rest van de dag maakten ze deze matrix helemaal af.
Op vrijdag hebben we altijd tot aan de speeltijd psychomotoriek. Hier had madame Géraldine splinternieuwe materialen voor klaargezet. Wat vonden ze het leuk om deze allemaal te gaan exploreren en ermee te experimenteren! Na de speeltijd nam ik mijn kamishibai erbij en vertelde ik een deel van het verhaal 'Dottie's eieren'. We bespraken de dieren in het verhaal en deden hun geluid na. Na de middag las ik de rest van het verhaal voor en speelden de kleuters spelletjes met de prenten van het verhaal (memory, domino en (een vergemakkelijkte versie) van kwartet). Gezelschapsspelletjes worden niet zo heel vaak gespeeld maar ik zag aan hun snoetjes dat ze het leuk vonden om samen een spel te spelen. Het winnen en verliezen bracht uiteraard wel uiteenlopende emoties met zich mee! We sloten de dag samen af met de laatste prent van het verhaal en het liedje 'de kip was zo blij, ze legde toen een ei, het ei brak open, wat kwam eruit gekropen? Weet je wat het kuiken riep? PIEP PIEP, PIEP PIEP!





Reactie plaatsen
Reacties
Kukeleku, kukeleku.
Goedemorgen, zei de haan
Het is tijd om op te staan.
Even goed je armen strekken
en je luie benen rekken.
Ogen open, oren open,
goed geslapen mag ik hopen.
Kukeleku, kukeleku.
School begint en dat is nu.
Het is tijd om te gaan zingen
en te praten over dingen
over een spel of een verhaal,
Goedemorgen allemaal!