Aan de slag!

Vanaf deze week tot half mei zal ik de activiteiten begeleiden en voorbereiden, altijd in samenwerking met mijn mentoren.
Voor maandag hadden juf Katia en ik verschillende ateliers uitgewerkt rond gezonde voeding. Ik begeleidde het 1ste leerjaar terwijl juf Katia zich ontfermde over het 2de leerjaar. Aangezien er in het eerste leerjaar 1 leerling afwezig was, kon ik gemakkelijk 6 groepjes van telkens 4 kinderen maken. Er stonden 3 verschillende spelletjes op het programma en we werkten met een doorschuifsysteem.
- Kwartet: de kinderen hadden allemaal 6 kaarten in hun hand. Ze mochten telkens bij elkaar een kaart trekken en wanneer ze er 4 van dezelfde familie (fruit, groenten, water, melkproducten) hadden mochten ze deze op de tafel leggen. Wie had de meeste families?
- Voedingsdriehoek: de kinderen hadden een hele stapel kaarten. Om de beurt gooiden ze met de dobbelsteen. Ze draaiden het aantal dat ze gegooid hadden om van de stapel kaarten. Pas de kaart die daarna kwam, mochten ze op de juiste plaats in de (oude) voedingsdriehoek leggen . Waar lagen er veel kaarten? Waarvan zouden we veel nodig hebben?
- Lotto: iedereen had dezelfde lottokaart en de kaartjes lagen op een stapel in het midden. Pas wanneer je 6 gegooid had met de dobbelsteen mocht je een kaartje nemen van de stapel. Als je dat kaartje nog nodig had, mocht je dat op je kaart leggen en anders onderaan de stapel.
Dinsdagmorgen stonden er raadsels op het programma. Nadat ik eerst de dieren nog eens met de kleuters had overlopen, vertelde ik een raadsel. Niet gemakkelijk want ze moesten én het raadsel ontrafelen én het Nederlands verstaan, maar het moeilijkste van al was om het niet door heel de klas te roepen wanneer ze het antwoord wisten! Nadien gingen we op uitstap naar de mini-tennis. Hier konden de kleuters verschillende parcours doen en konden ze proeven van tennis. In de namiddag deden we dierenyoga en mochten de kleuters nog even vrij spelen.
Woensdag las ik het boekje van Goedele de giraf voor die houdt van tellen: de strepen van de zebra's, de bloemen in de wei,... Ai, wat was dat toch jammer dat de juf nadien dieren bovenhaalde zonder strepen of vlekken... Gelukkig waren er vele vrijwilligers die de giraf wel eens 6 vlekken wilde geven, of de tijger 8 strepen. En wie wist er wie er nu de meeste had?
In de klas van madam Annick maakten we donderdag 11 door middel van blokjes, aangezien de kleuters ervan overtuigd waren dat 1 en 1, 11 is. Ze mochten 11 maken met 2 verschillende kleuren en uiteindelijk zagen ze dat 10 en 1, 11 is. Ze keken ook heel goed naar zinnen. Een zin die altijd stopt bij een punt en duidden de punten aan.
Vrijdagmorgen hadden we psychomotoriek met madame Géraldine. Klimmen en springen, gooien met een bal, relaxen op een zitbal, ... voor iedereen wel wat wils. Na de speeltijd ging ik met de kleuters aan de slag om een krokodil te maken. Dat was nog niet zo simpel, want eerst moesten de kleuters de donkergroene vierkanten tellen, en de lichte en de driehoeken,.. en deze op hun blad kleuren. Nadat ze deze uitgeknipt hadden mochten ze de krokodil zoals het voorbeeld leggen. Sommige gingen met hun driehoek tot bij de krokodil om te kijken hoe die nu juist moest liggen op het blad om helemaal zeker te zijn! Met een filmpje aan het einde van de dag sloten we het thema 'jungle' af.











Reactie plaatsen
Reacties